Obliczone ryzyko: jak się dowiedzieć, kiedy liczby cię zwodzą ad

Jednym z najczęstszych sposobów opisywania korzyści klinicznych w świecie medycyny i zdrowia publicznego jest względna redukcja ryzyka. Ponieważ ryzyko względne to liczba większa niż ryzyko absolutne, wyniki przedstawione w ten sposób wydają się większe niż te same wyniki przedstawione jako bezwzględne zmniejszenie ryzyka. Przedstawianie korzyści jako absolutnych korzyści lub pod względem liczby potrzebnej do leczenia, aby uratować jedno życie, to dwa proste przykłady sposobów, aby wyniki były bardziej zrozumiałe. Wreszcie, informacje w formie prawdopodobieństw warunkowych są często źle interpretowane. Nawet wysoko wykształceni specjaliści mają trudności z wyciąganiem kluczowych wniosków na podstawie prawdopodobieństw. Stwierdzenie Jeśli kobieta ma raka piersi, prawdopodobieństwo, że będzie ona pozytywna na mammografii przesiewowej wynosi 90 procent jest często mylone z stwierdzeniem Jeśli kobieta pozytywnie ocenia mammografię przesiewową, prawdopodobieństwo, że ma raka piersi jest 90 procent.
Reprezentacja twórcza jest nieodzownym elementem rozwiązywania problemów i wykorzystywania różnych formatów do reprezentowania informacji probabilistycznych. Na przykład zmiana odwzorowania ryzyka z prawdopodobieństwa na częstotliwości naturalne może być niezwykle użyteczna. Prawdopodobieństwa – zwłaszcza warunkowe prawdopodobieństwo – utrudniają wnioskowanie ludzkie, podczas gdy częstotliwości naturalne wymagają mniejszej liczby obliczeń, są znacznie bardziej podobne do sposobów, w jakie doświadczamy danych liczbowych w naszym codziennym życiu i wydają się pomagać zarówno ekspertom, jak i osobom świeckim. Reprezentacja stanowi część rozumowania, dbając o mnożenie, które umysł musiałby wykonać, gdyby zostało mu zapewnione jedynie prawdopodobieństwo.
Algebra, geometria i rachunek nauczają myślenia w świecie pewności. Szkoły medyczne i szkoły prawnicze regularnie uczą pewnych form statystyki, ale generalnie nie zintegrowały formalnego wykształcenia w zakresie rozumowania na podstawie niepewnych dowodów w swoich programach nauczania. Gigerenzer, dyrektor Centrum Adaptacyjnego Zachowania i Poznania w Instytucie Rozwoju Człowieka im. Maxa Plancka w Berlinie w Niemczech, apeluje o kampanię edukacyjną nakierowaną na uczenie dzieci w wieku szkolnym, studentów i doktorantów, zwykłych obywateli i specjalistów, jak radzić sobie z ryzykiem . Tematy, o których pisze, nie są nowe i były przedmiotem bogactwa literatury w ostatnich latach. Unikalna wartość jego książki tkwi w praktycznych i prostych narzędziach, które pomaga czytelnikom zrozumieć ryzyko i skutecznie je przekazać innym. Narzędzia te są łatwe do opanowania i powinny być opanowane przez każdego studenta medycyny, pracownika służby zdrowia i specjalistę, który jest w stanie zrozumieć i wyjaśnić innym wybory wiążące się z ryzykiem i niepewnością.
Sue Goldie, MD, MPH
Harvard School of Public Health, Boston, MA 02115

[hasła pokrewne: axotret cena, nfz katowice przeglądarka skierowań, morfologia koszt ]
[patrz też: test kontroli astmy, neurolog na nfz wrocław, axotret cena ]